• Training




PRESENTATIE NFF/KNWU Wedstrijden

Bijgaand delen wij met jullie de presentatie van dinsdag 1 maart. In dit bericht hebben wij tevens de documenten en presentatie toegevoegd. Indien er nog vragen zijn, kunnen deze altijd aan 1 van de trainers, of bestuursleden gesteld worden.

Wat is het verschil tussen de NFF en de KNWU?

Heel eenvoudig gezegd is het niveau het grootste verschil.
De regio’s van de NFF zijn toegankelijker voor de nieuwe rijders.
Zodra je PK gaat rijden is het niveau al een stuk hoger omdat hier ook de KNWU rijders aan mee doen, die doorgaans over een hoger niveau beschikken.
De NFF wordt ook niet erkend door de NOCNSF en de KNWU wel.
Tevens is de KNWU lid van de UCI en UEC.
Dit betekent dus kort gezegd dat wanneer je aan een EK of WK wilt deelnemen je KNWU wedstrijden moet rijden.

Ook is er een verschil in het niveau van de organisatie. Zo heb je bij de NFF alleen officiële trackmangers nodig. Die zijn zeg maar de baas op de baan. Daarnaast heb je iemand van de NFF die de jury leidt.

Bij de KNWU moet op elk onderdeel minimaal 1 gecertificeerd persoon staan en bij de TC moet per onderdeel minimaal 75% gecertificeerd zijn.

Hierin merk je al dat er een niveau verschil zit.

Hieronder zie je een lijst van het niveau. De 1e is het “makkelijkste” en de laatste het “moeilijkste”.

NFF Regio wedstrijdenIdeaal voor nieuwe rijders
KNWU AfdelingskampioenschapErvaren rijders, die wat extra wedstrijden willen rijden
NFF Provinciaal kampioenschap & NKVoor rijders, die een extra wedstrijd/stap willen zetten
KNWU Topcompetitie (Plaatsing NK)Gedreven rijders, waarvan motivatie hoog moet zijn
KNWU Topcompetitie en internationaal (Plaatsing NK/EK/WK)Ervaren rijders, die zichzelf doelen moeten stellen.

NFF

NFF staat voor Nederlands fietscross federatie. Bij de NFF heb je 4 verschillende regio’s.
Noord, Oost, Midden, Zuid. Wij als het Twentse Ros vallen onder Oost.

Alle wedstrijden van de NFF worden op zaterdag verreden behalve het NK NFF, deze wordt op 2e pinksterdag verreden.

Ieder lid van het Twentse Ros is ook lid van de NFF. Het stuurbord nummer dat je krijgt van de club is ook direct je startnummer voor de NFF.

Tijdens NFF wedstrijden hoor je dit nummer dus op de fiets te hebben.

KNWU

KNWU staat voor Koninklijke Nederlandse Wieler Unie.

De KNWU is verdeeld in Afdeling Noord-Oost, West en Zuid.
In deze afdelingen wordt het afdelingskampioenschap verreden, deze wedstrijden zijn op de zondag.
Daarnaast heb je de topcompetities, hier zijn de trainingen op zaterdag middag/avond en de wedstrijd op zondag.
Daarnaast is de KNWU aangesloten bij de UCI en UEC waardoor je als lid van de KNWU ook internationaal kan rijden.

Een licentie van de KNWU krijg je niet meer via de club maar moet je aanvragen op Mijn KNWU.
Wanneer je je licentie hebt moet je ook je stuurbordnummer aanvragen.
Zonder stuurbordnummer mag je niet deelnemer aan wedstrijden.

Bij de KNWU heb je veel verschillende Licenties.
Zo heb je de startlicentie (basislicentie), deze heb je nodig voor de afdelingskampioenschappen.
Wil je meer rijden dan de afdelingskampioenschappen dan moet je de jeugdlicentie aanvragen voor rijders onder de .. jaar. Ben je ouder dan .. dan moet je de Amateurlicentie aanvragen.

Hiermee kun je dan Topcompetities en internationale wedstrijden gaan rijden.

NFF Regionaal

De district wedstrijden zijn uitermate geschikt voor de nieuwste rijders.

Je kan altijd meedoen en er zijn rijders van elk niveau.

De district wedstrijden bestaan uit de A en B serie. De A serie is voor de zomervakantie en de B serie erna. Elke serie bestaat uit 5 wedstrijden, elke deelnemer kan aan het eind van de serie een beker krijgen wanneer deze minimaal 4 wedstrijden rijdt.

Bij de jongens vanaf 7 jaar hebben een eigen leeftijdsklasse tot 15 jaar. Bij de meisjes zijn de klasses per 2 leeftijdsklassen.

De leeftijd die je bij de 1e wedstrijd van de serie hebt is de klasse die je voor die serie rijdt.

Op de wedstrijddag heb je de eigen en open klasse. Inschrijfkosten voor de eigen klasse zijn 2,- per wedstrijd en de open klasse 1,-

Voor de eigenklasse krijg je dus aan het eind van de serie een beker bij 4 wedstrijden of meer.
Bij de open klasse krijgt de top 3 bij elke wedstrijd een beker.

NFF Provinciaal kampioenschap

Naast de district wedstrijden hebben we ook nog de provinciale wedstrijden. Dit zijn nationale wedstrijden waar iedereen aan mee mag doen. Je hoeft dus niet uit die bepaalde provincie te komen.
Naast de klasses heb je ook promotieklasse.

Bij de promotieklasse heb je 3 klasse. Jeugd, Heren en vrouwen.

Bij de PK rijd je op dagleeftijd. Voor het NK geldt de leeftijd op 1 juli. Hierdoor rijd je elk jaar met het NK tegen dezelfde rijders.

De kosten voor deelname zijn 5,- bij voorinschrijving en 10,- bij daginschrijving.

Je rijdt deze wedstrijden met als doel het NK NFF.

Voor Deelname aan het NK NFF neem je het totaal aantal PK’s + Plaatsingswedstrijd.
Deze deel je door 2 + 1 en dit is het minimaal aantal wedstrijden dat je moet rijden.
Dit zijn er vaak 5.

Het NK vindt altijd plaats in het pinksterweekend.
Dit Weekend heb je op zaterdag de plaatsingswedstrijd, de perfecte training dus om de baan te verkennen.
Tevens geldt de uitslag van de plaatstingswedstrijd voor je startplek op het NK.

Het NK zelf is op maandag (2e pinkersterdag)

KNWU afdelingskampioenschap

Sinds 2021 moet je voor de KNWU zelf je basislidmaatschap aanvragen. Dit is de startlicentie U23.
Met de startlicentie kun je dus het afdelingskampioenschap gaan rijden. Deze bestaan vaak uit 8 of 9 wedstrijden verdeeld over het hele jaar. Dus geen A en B serie maar 1 seizoen.

Je mag maximaal 2 wedstrijden missen om deel te nemen aan het eindklassement.

De klasses worden bepaald op geboortejaar en afhankelijk van het aantal deelnemers bij de 1e wedstrijd wordt er bepaald of er klasses worden samengevoegd of niet.

KNWU Topcompetitie

Topcompetities zijn de nationale wedstrijden van de KNWU.
Sinds 2021 is er een nieuwe puntentelling waardoor je minder punten per wedstrijd krijgt.

Zo telt de uitslag van een AK niet meer maar de deelname.

Bij de topcompetities zelf krijg je minimaal 2 punten bij deelname en vanaf de halve krijg je voor elke plek beter 1 punt meer.
In totaal zijn er jaarlijks 6 TC’s

Een TC weekend begint op de zaterdag middag waar je 2 blokken training hebt. 1 blok voor 12 jaar en jonger en 1 blok voor vanaf 13 jaar. Savonds is er een training waar iedereen aan deel kan nemen.

Zondag ochtend beginnen de cruisers al om 8:00 met een training van 20 minuten.

Daarna heb je 12-, 12+ en de elite verdeeld in 3 blokken.
Om 11 uur begint dan de wedstrijd net zoals bij elke andere wedstrijd.

3 Nation/ UEC ronde

3 Nation: Elk jaar heb je 3x een 3 nation weekend. Een 3 nation vind plaats in Nederland, Duitsland of België. Tijdens dit weekend geldt dezelfde puntentelling als bij een TC. Wel heeft de 3 nation voor hun eigen ranking een andere puntentelling.

Een 3 nation begint op de vrijdag avond met 2 trainingsblokken. We beginnen met 12- en daarna 13+.

Op de zaterdag kun je lekker uitslapen omdat we pas om 10 uur beginnen met diezelfde 2 trainingblokken. Op de zaterdag rijden alle leeftijden tot en met 16 jaar en de cruisers.

Op de zaterdag mogen ook alleen rijders vanuit NL/D/BE komen.

Op zondag mogen alle rijders vanuit de hele wereld komen.

Op zondag beginnen we om 8:00 met de training. Zondags rijden alle leeftijden + elite. Zondags rijden de cruisers niet.

UEC ronde: UEC staat voor Union Européenne de Cyclisme. Dit is de Europese wielerbond.

Elk jaar heb je 10 UEC rondes verdeeld over 5 weekenden. Elk weekend worden er dus 2 rondes gereden op dezelfde baan. De UEC rondes worden verdeeld door heel Europa.
Een UEC ronde begint net zoals de 3 nation op vrijdag met 3 trainingsblokken. We beginnen in de middag met de 12-, hierna hebben we alle rijders boven de 12 jaar. De laatste groep zijn alle junior en elite rijders.

Beide dagen beginnen we vroeg in de ochtend met de training van alle rijders onder de 12 jaar. Hierna hebben de cruisers hun training. Sochtends hebben alle rijders t/m 12 jaar en de cruisers hun wedstrijd. In de middag zijn dit alle rijders boven de 12 jaar en de junior en elite.

Plaatsing voor NK/EK/WK

NK: Voor de plaatsing van het NK KNWU moet je punten halen. De beste 32 rijders mogen naar het NK.
Om punten te halen tellen de volgende wedstrijden mee. 5 AK’s, alle TC’s, Nederlands clubkampioenschap en de 3 nation in Nederland.

Je maakt dus de meeste kans als je al deze wedstrijden rijdt.

EK/WK: Voor de plaatsing van het EK/WK moet je ook punten halen. Hier mogen de beste 16 rijders naar toe.
Om punten te halen tellen de volgende wedstrijden mee. 5 AK’s, alle TC’s, Alle 3 nation, UEC ronde in Nederland.

Voorbeelden wedstrijdschema.

  • 1e : Deze rijder focust zich op het halen van het NK NFF & NK KNWU. Deze rijder begint pas vanaf dit jaar met deze wedstrijden en heeft de wedstrijden van afgelopen seizoenhelft dus gemist.
  • 2e : Deze rijder heeft al wedstrijden in de 2e helft van 2021 gereden waardoor hij minder PK’s hoeft te rijden maar wel alle TC’s om punten te halen. Zijn doel voor 2022 is het NK NFF en NK KNWU (Nederlands kampioen) Na de zomerstop gaat deze rijder voor het EK/WK.
  • 3e : deze rijder richt zich op het NK/EK/WK 2022 en NK NFF.
    Hij heeft al 4 PK’s gereden en hoeft er dus nog maar 1.

Dagprogramma NFF regio en PK

Bij een regio moet je je voor 9:00 melden bij de clubvertegenwoordiger. Ben je er niet voor 9:00 wordt er vanuit gegaan dat je niet komt en wordt je dus uitgeschreven.

De training begint om 8:45 voor alle rijders tot 10:30. Om 10:45 begint de wedstrijd.
Rond 10:15 komen de wedstrijdlijsten online te staan op facebook en de website van de NFF.

Op deze lijsten staat welke race je kind heeft en op welke startplekken je kind moet staan.

Ook staat er op de wedstrijdlijsten hoeveel rijders van jouw klasse doorgaan naar de volgende finaleronde. Dit kan een kwart/halve of direct finale zijn.
Wanneer je de lijsten hebt en de training is afgelopen gaat je kind minimaal 10 races voor zijn/haar eigen race in het parc ferme staan. Je gaat in de rij staan van de betreffende manche en bij het laatste getal van je race. Dus race 24 staat in rij 4. Heb je in deze manche ook nog een open klasse die je moet rijden, bijvoorbeeld race 37. Dan ga je na het finishen van race 24, min of meer gelijk opstellen voor de open klasse.

We beginnen met de manches waarin je zo min mogelijk punten moet scoren. Je finishplek is het aantal punten dat je scoort.

Na de manches wacht je op de resultaten om te kijken of jouw kind door is na de volgende finaleronde. Zo ja dan mag je kind weer in het parc ferme gaan staan 10 races voor zijn of haar finale rit. In de finale ronden heb je geen vaste startplek meer maar mag je op ranking een startplek kiezen.

In de finale ronden moet je continu bij de top 4 zitten om na de volgende finale ronde te komen.

Kom je in de finale en rijd je een openklasse van de regio dan krijg je een beker bij de top 3.
Bij de pk eigen klasse krijgen alle 8 de finalisten een beker. Voor de eigen klasse bij de regio of promotieklasse krijg je geen dagprijs maar komen de punten in de ranking te staan en krijg je aan het eind van het seizoen een beker. Mits je bij de regio 4 van de 5 wedstrijden hebt gereden.

Bij de PK is het dagprogramma bijna hetzelfde. Hier trainen we alleen in 2 trainingsblokken. Van 8:45-9:45 rijden de rijders tot en met 12 jaar. Van 9:45 tot 10:45 rijden alle rijders van 13+.

Om 11:00 beginnen we met de wedstrijd.

Overzicht van de prijzen voor de inschrijving.

Regio eigen klasse: €2,50-

Regio open klasse: €2,-

Pk Eigen klasse voorinschrijving: € 5,-
PK eigen klasse daginschrijving: €10,-

Pk promotieklasse: €1,-

NKC NFF: €5,-

Ak eigen klasse: €5,-

Ak open klasse: €2,-

TC: €7,50

NKC KNWU: €5,50

NK KNWU: €20,-

3 nation: €21,- per dag

UEC ronde: €35,- per dag

EK: €50,-

WK: €95,-

  • Entree en tenten zijn gratis bij alle NFF wedstrijden en de AK’s.
  • Entree TC/NK €10,- en 3 Nation per dag. Of €15,- voor het hele weekend bij de 3 nation.
  • Entree bij een UEC ronde, EK of WK hangt van de organiserende club.
  • Voor de tenten moet je bij de volgende wedstrijden ook betalen: TC, NK, 3 Nation, UEC, EK.
  • Kosten voor een tent kunnen erg verschillen. Zo kost het bij een tc of 3 nation +/- €50,- voor een weekend maar bij een UEC ronde of EK al gauw €200,-
  • Bij het WK is er een drivers area waar geen ouders zijn toegestaan. Hier heeft elk land zijn eigen tenten en dit wordt betaald door de organisatie.
  • Naast al deze kosten komen er ook nog kosten als kleding, helm, onderdelen en benzinekosten.
  • Ga je ook nog tc´s of internationaal rijden komen hier ook nog overnachtingskosten bij en voedsel.

Wat is er belangrijk voor de fiets & de rijder?

  • Goed profiel op de banden.
  • Goed profiel op de remblokken
  • Geen gerafelde remkabels
  • Geen versleten ketting of tandbladen
  • Goed profiel op de handvatten en dopjes in de handvatten.
  • Remkabel goed weggewerkt
  • Alles moet stevig vastzitten.

Met de wedstrijd:

Belangrijk voor de rijder:

  • Fietscross kleren en geen dagelijkse kleren.
  • Dichte en stevige schoenen.
  • Geen capuchon of capuchon onder je shirt.
  • Helm goed dicht (1 vinger tussen je kin en je bandje) (mag geen beweging in zitten)
  • Geen sierraden
  • Geen wapperende kleding, wanneer een jas aan moet die dicht dus de zakken ook.
  • Geen kapotte kleren en handschoenen.
  • Wanneer korte broek aan dan moet je een knie-scheenbeschermer aan hebben.
  • Helm moet heel zijn, geen kapotte klep of kapotte plekken       
  • Advies is wel: Na een harde val op het hoofd, de helm controleren op breuken. Het liefst vervangen.
  • Geen lange lussen met de veters of veters in de schoenen
  • Bodyprotector aangeraden

Bijgaand een wedstrijdschema van een rijder die voor NFF en KNWU Nederlands Kampioenschap gaat rijden.

Met sportieve groet,

Tristen Altena FCV het Twentse Ros